Η εξάπλωση του διαδικτύου (Internet) τα τελευταία χρόνια είναι αλματώδης και
μπορεί να χαρακτηριστεί ως μια νέα μεταβιομηχανική επανάσταση, αφού έχει την
δυναμική να ανατρέψει τα δεδομένα για πάρα πολλές επιχειρήσεις. Το παγκόσμιο
δίκτυο (word wide web – www) είναι το πιο σημαντικό εργαλείο του διαδικτύου.
Η
δημιουργία αυτού του δικτύου βοήθησε στην οργάνωση της ροής πληροφοριών μέσω
συνδεδεμένων σελίδων που περιέχουν κείμενα, γραφικές παραστάσεις, εικόνες, ήχο
και video.Υπολογίζεται ότι σήμερα
περισσότερα από πεντακόσια εκατομμύρια άνθρωποι συνδέονται στο διαδίκτυο
καθημερινώς. Αυτή η συναρπαστική ανακάλυψη του 20ου αιώνα έχει
αλλάξει πλήρως τον τρόπο που επικοινωνούμε, που πληροφορούμαστε πολλές φορές
που διασκεδάζουμε, που βρίσκουμε αλλά και που δημιουργούμε επιχειρηματικές
δραστηριότητες πολλές φορές. Δεν θα ήταν δύσκολο να δούμε πλέον ότι το
διαδίκτυο εξελίσσεται στο πιο αποτελεσματικό μέσο του μάρκετινγκ. Το περιβάλλον
της αγοράς δεν είναι πλέον αποσυνδεμένο από τον χώρο του καταναλωτή. Οι
πωλήσεις πλέον χωρίς την διαμεσολάβηση φυσικού προσώπου (πωλητής) είναι
καθημερινό φαινόμενο. Η επικοινωνία σε πραγματικό χρόνο (online) μεταξύ της επιχείρησης και των καταναλωτών μπορεί να
μετρηθεί πολύ εύκολα και να εξασφαλιστεί η άμεση ανταπόκριση του καταναλωτή,
καθώς και το επίπεδο στόχευσης των ομάδων των καταναλωτών μπορεί πλέον να
βρίσκεται σε πολύ υψηλό επίπεδο.
Το διαδίκτυο προσφέρει όχι μόνο νέα
κανάλια επικοινωνίας για μικρές επιχειρήσεις, ώστε να προωθούν τα προϊόντα και
τις υπηρεσίες τους, αλλά προσφέρει και τη δυνατότητα να παραδίδουν
παραμετροποιημένα και προσωποποιημένα μηνύματα. Κανάλια όπως το ίντερνετ και το
email παρέχουν επίσης ένα μέσο άμεσης ανατροφοδότησης
από τους πελάτες το οποίο μπορεί να είναι εξαιρετικής αξίας.
Οι μικρές επιχειρήσεις θα έπρεπε πρώτα να αναπτύξουν μία ιστοσελίδα
ή ιστολόγιο ή και τα δύο. Η βελτιστοποίηση της ιστοσελίδας ως
προς τις μηχανές αναζήτησης θα έπρεπε να είναι και αυτό κομμάτι
της όλης διαδικασίας. Αυτά τα εργαλεία προσφέρουν οικονομικό και αποτελεσματικό
τρόπο επικοινωνίας των πελατών με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της επιχείρησής
σας, καθώς και την ενημέρωση των πελατών σας σχετικά και με τις πρόσφατες
εξελίξεις στην επιχείρησή σας. Προσθέτοντας τη δυνατότητα ηλεκτρονικού
εμπορίου στην ιστοσελίδα η επιχείρηση, δημιουργεί ακόμη ένα
κανάλι προώθησης των προϊόντων ανοικτό προς μία παγκόσμια αγορά
24 ώρες το εικοσιτετράωρο και 345 ημέρες το χρόνο. Υπάρχουν όπως έχουμε πει
πολλοί τρόποι με τους οποίους μία μικρή επιχείρηση μπορεί να προωθήσει τα
προϊόντα και τις υπηρεσίες της, λόγω των νέων δυνατοτήτων που είναι διαθέσιμες στο διαδικτυακό
κόσμο.
Πρώτον οι επιχειρήσεις μπορούν να δημιουργήσουν την
εντύπωση πως είναι πολύ μεγαλύτερες και με περισσότερο
πρεστίζ απ' ότι στην πραγματικότητα είναι. Η δημιουργία μίας υψηλής
ποιότητας ιστοσελίδα είναι το πρώτο βήμα στην βελτίωση της
εικόνας της επιχείρησης . Χρησιμοποιώντας υψηλής ποιότητας γραφικά, εικόνες και
χρώματα, σε συνδυασμό με το κείμενο κάνει την ιστοσελίδα να ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες. Αναπτύσσοντας
εξέχουσες σχέσεις με διαδικτυακούς
συνεργάτες και βελτιώνεται η αξιοπιστία της επιχείρησής, αναδεικνύοντάς την
από τις υπόλοιπες του χώρου.
Δεύτερον οι επιχειρήσεις μπορούν να δημιουργήσουν εικονικές
βιτρίνες στο διαδίκτυο, σε διάφορους διαδικτυακούς τόπους, έτσι ώστε να γίνεται
αισθητή η παρουσία της επιχείρησής σας σε μία ευρύτερη αγορά πιθανών
πελατών. Οι εταιρίες μπορούν να επαναχρησιμοποιήσουν τα
προϊόντα και το περιεχόμενο των ιστοσελίδων τους εύκολα και να
διευρύνουν το παγκόσμιο δίκτυο πελατών. Σε συνεργασία με προορισμούς
διαδικτυακά εμπορικά κέντρα, τα οποία παρέχουν την προβολή και την
αυτοματοποιημένη διαδικασία αγορών σε όλο τον κόσμο, οι δυνατότητες των νέων
επιχειρήσεων είναι απεριόριστες. Μέσω των συνεργασιών τα προϊόντα μπορούν να
πωλούνται απ' ευθείας από τον κατασκευαστή, αποφεύγοντας έτσι
μεσάζοντες και περαιτέρω κόστος.
Τρίτον οι επιχειρήσεις μπορούν να πλησιάσουν την δική τους
εστιασμένη αγορά, με μικρό ή καθόλου κόστος λόγω των νέων
δυνατοτήτων για προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών που προηγουμένως δεν υπήρχαν.
Χρησιμοποιώντας το email, αποστολές σε ιστολόγια, διαδικτυακές κοινότητες και
συζητήσεις, δυνατότητες όπως συνεργατική διαφήμιση και άλλες στρατηγικές
μάρκετινγκ, εκατομμύρια πιθανών πελατών μπορούν να προσεγγιστούν με ελάχιστο
κόστος. Δημιουργώντας καμπάνιας που κάνουν "σούσουρο"
και διαδίδουν τα νέα στόμα με στόμα, μπορεί να προκληθεί συνεχώς αυξανόμενο
ενδιαφέρον. Με το αρχικό κόστος και προσπάθεια, η επιχείρηση μπορεί να
πολλαπλασιάσει και να διατηρήσει την συνεχή έκθεση που χρειάζεται και να
πετύχει επανειλημμένες πωλήσεις.
Αμανιός Εμμ. Αντώνης
Σύμβουλος Επιχειρήσεων Alpha Plan Consultants
Καθηγητής Μάρκετινγκ ΙΙΕΚ ΔΕΛΤΑ Θεσσαλονίκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου