Η
σημερινή αναφορά σχετίζεται με το σύστημα διαχείρισης αλλά και διακίνησης των
αποθεμάτων κατά την μεγάλη εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Αφορά βέβαια και όλες
εκείνες τις ενέργειες που αφορούν την προετοιμασία όλης της αποστολής αλλά και
τον τρόπο με τον οποίο ο μεγάλος στρατηλάτης διαχειρίστηκε όλη την εκστρατεία
και τους τρόπους με τους οποίους κατάφερε να έχει τροφοδοσία σε εφόδια και υλικό
καθ’ όλη την διάρκεια της μεγάλης πορείας μέχρι την Ινδία.. Όχι μόνο αυτό όμως και τον τρόπο με τον οποίο
σχεδίαζε την πορεία του στρατεύματος επιλέγοντας τις πορείες και τις εποχές που
θα του εξασφάλιζαν όλα τα απαραίτητα για την ολοκλήρωση του εγχειρήματός του..
Μακάρι οι σύγχρονες επιχειρήσεις να είχαν διδαχθεί στο ελάχιστο από την φιλοσοφία
και τον στρατηγικό σχεδιασμό αυτού του τεράστιου Έλληνα….
Αμανιός
Εμμ. Αντώνης
Σύμβουλος
Επιχειρήσεων
Καθηγητής
Μάρκετινγκ ΙΙΕΚ ΔΕΛΤΑ Θεσσαλονίκης
Του Ξενοφών Χρ.
Εμμανουηλίδης, ΜΒΑ - Υποψήφιος Διδάκτωρ
(Finance)
Logistics (εφοδιαστική αλυσίδα)
Στην
εποχή μας, η
επιτυχία των επιχειρήσεων κρίνεται πολλές φορές από τον σωστό τρόπο με τον
οποίο παράγουν, αποθηκεύουν και διακινούν τα προϊόντα τους. Από τον τρόπο
δηλαδή που διαχειρίζονται την λεγόμενη «εφοδιαστική αλυσίδα» (logistics). Έχοντας σαν αφετηρία τον χρόνο
παραγγελίας της απαιτούμενης ποσότητας της α΄ ύλης μέχρι το σημείο πώλησης του
προϊόντος προς τον τελικό χρήστη (καταναλωτή), μία σειρά από παραμέτρους πρέπει
να ληφθεί υπόψη ώστε να μεγιστοποιηθεί τόσο το κέρδος της επιχείρησης όσο και
το όφελος του πελάτη. Η ύπαρξη αποτελεσματικών καναλιών διανομής, η διαθεσιμότητα
των α΄ υλών, η εποχικότητα του προϊόντος, οι χώροι αποθήκευσης και διανομής, το
μεταφορικό δίκτυο, η συσκευασία και ο όγκος των αγαθών, η ευπάθεια κάποιων
προϊόντων (κρέας – λαχανικά), το κόστος και οι οικονομίες κλίμακας είναι
παράγοντες που σε συνάρτηση με τον χρόνο (just in time) προσδιορίζουν την
αποτελεσματική και κερδοφόρα επιχειρηματική διαχείριση.
Η
επιτυχία των Ιαπωνικών αυτοκινητοβιομηχανιών (Honda, Toyota, Nissan) την δεκαετία του 1980 στηρίχθηκε σε μεγάλο βαθμό στην
ικανότητα των προμηθευτών τους να τους παραδίδουν τα προς συναρμολόγηση μέρη
του αυτοκινήτου καθημερινά σε ποσοστό 50%! Ενώ ένα ποσοστό 30% παραδίδονταν σε
ώρες! Το αντίστοιχο ποσοστό για τις Αμερικάνικες αυτοκινητοβιομηχανίες ήταν
μόλις 10% (σε ημερήσια ή ωριαία βάση)! Το IKEA, η εταιρεία επίπλων και ειδών για το σπίτι, που πρόσφατα
εγκαταστάθηκε και λειτουργεί στην Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα, οφείλει σε μεγάλο
βαθμό την επιτυχία του στην ικανότητά να παραδίδει άμεσα το προϊόν στον πελάτη
(όταν ένας επιπλοποιός για να παραδώσει το αντίστοιχο προϊόν πχ ένα τραπέζι
χρειάζεται περίπου 6 εβδομάδες!) αφού έχει σχεδόν όλα τα εμπορεύματα που πουλά
στις αποθήκες της. Ο λόγος που μπορεί και έχει την δυνατότητα αυτή της
αποθήκευσης είναι ότι τα προϊόντα είναι σε κομμάτια και συναρμολογούνται από
τους πελάτες στους οποίους παραδίδονται και οδηγίες για τον τρόπο
συναρμολόγησης καθώς και τα απαραίτητα εργαλεία. Επίσης όλα τα μεγάλα
καταστήματα (Super Markets και πολυκαταστήματα) συνήθως βρίσκονται
περιμετρικά των πόλεων ώστε τόσο η πρόσβαση των πελατών όσο και η τροφοδοσία
από τους προμηθευτές να γίνεται εύκολα και άνετα.
Το σημαντικότερο
επίτευγμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου ήταν ο ιδιαίτερα ευφυής τρόπος με τον οποίο
κατόρθωσε να αντιμετωπίσει τις ανάγκες
του στρατεύματός του σε τρόφιμα και εφόδια. Αν λάβουμε υπόψη μας το
περιορισμένο οδικό δίκτυο και τα πρωτόγονα μέσα μεταφοράς, τότε ο έγκαιρος
εφοδιασμός του στρατού ήταν από τα δυσκολότερα θέματα προς επίλυση (Engels,1978). Ο μακεδονικός στρατός δεν ήταν δυνατό να συντηρηθεί μόνο από
την επιτόπια περισυλλογή εφοδίων. Επίσης δεν ήταν δυνατό να πετύχει τόσες
πολλές και ταχύτατες προελάσεις και διελεύσεις από εκτεταμένες περιοχές ερήμου,
χωρίς να υποστηρίζεται από απόλυτα οργανωμένο εφοδιαστικό σύστημα (logistics)
Ο Μέγας
Στρατηλάτης, συγχρόνιζε
την πορεία της εκστρατείας του και τις προελάσεις ανάλογα με τις χρονολογίες
συγκομιδής των καρπών σε κάθε περιοχή ώστε να εξασφαλίζει τη συνεχή και
αδιάλειπτη τροφοδοσία του στρατεύματός του. Ο μακεδονικός στρατός είχε τη δυνατότητα
μεταφοράς με χερσαία μέσα εφοδίων μόλις για 14 μέρες. Επομένως, για
μια πορεία πάνω από ένα μήνα θα χρειαζόταν πολλαπλάσια εφόδια, που μπορούσαν να
μεταφερθούν μόνο μέσω φορτηγών πλοίων. Για το λόγο αυτό η αρχική πορεία έγινε κατά μήκος των
παραλιακών πόλεων (Αμφίπολη, Άβδηρα, Μαρώνεια κλπ). Όπως επισημαίνει ο Engels (1978), ο
Αλέξανδρος, ρύθμιζε τη συγκέντρωση των απαιτούμενων εφοδίων έγκαιρα από πριν,
με τη μέθοδο
της συνεργασίας με τοπικούς άρχοντες των περιοχών στις οποίες επρόκειτο να
εισέλθει και που συνήθως παραδίδονταν σε αυτόν πριν τα στρατεύματά του
εισέλθουν στις περιοχές τους Ίσως η σημαντικότερη στρατηγική καινοτομία (στο
τομέα των logistics) του Μεγάλου Μακεδόνα
στρατηλάτη ήταν
ο διαχωρισμός του στρατεύματος του σε μικρότερες μονάδες οι οποίες
μετακινούνταν μέσω διαφορετικών διαδρομών για να φτάσουν στον κοινό τόπο
συνάντησης. Κάθε μονάδα ήταν υπεύθυνη για την εξεύρεση προμηθειών
κατά την διάρκεια της πορείας της και με τον τρόπο αυτό δεν εξαντλούσε τις προμήθειες και τα τρόφιμα
των περιοχών που διέσχιζε! Υπήρχε επίσης ένας κεντρικός συντονιστής προμηθειών (Παρμενίων), ο οποίος ήξερε
κάθε στιγμή τις τροφοδοτικές ανάγκες του
στρατού και στον οποίο απευθύνονταν όλοι οι υπεύθυνοι των μονάδων (Bose 2003).
Παράλληλα
ο Αλέξανδρος, αναγνωρίζοντας
την σημασία της ταχύτητας στην μετακίνηση και την μείωση της εξάρτησης από
πηγές εφοδιασμού, προχώρησε και σε ανασυγκρότηση του στρατεύματος (που
είχε ήδη ξεκινήσει ο πατέρας του Φίλιππος). Οι οπλίτες εκπαιδεύτηκαν ώστε να μεταφέρουν οι
ίδιοι ολόκληρο τον οπλισμό τους, καθώς και ένα μέρος από τα εφόδια συντήρησής τους
(Καρύκας κ.αλ. 2000). Μέχρι τότε, οι στρατιώτες των άλλων ελληνικών πόλεων-κρατών, ακολουθούνταν από
υπηρέτες οι οποίοι μετέφεραν τον οπλισμό, τις πανοπλίες και τα διάφορα άλλα
απαραίτητα εφόδια. Ο Αλέξανδρος απαγόρευσε, κατά την πορεία, το στράτευμα να
ακολουθείται από βοηθητικά μεταφορικά ζώα και από γυναίκες! Για να διατηρήσει την ταχύτητα μετακίνησης του στρατού,
χρησιμοποιούσε σαν μεταφορικά μέσα μόνο άλογα, μουλάρια και καμήλες,
αποφεύγοντας βραδυκίνητες άμαξες, βοοειδή και περιττές αποσκευές (Cartledge, 2004). Η περιορισμένη χρήση αμαξών, μείωσε τον
αριθμό των οδηγών, τις ανάγκες μεταφοράς εργαλείων, ανταλλακτικών και ξυλείας
για τις επισκευές των αμαξών (η εξεύρεση ξυλείας στις περιοχές του Ιράν και του
Αφγανιστάν ήταν πολύ σοβαρό πρόβλημα). Ο Αλέξανδρος τροφοδοτούσε προωθημένες βάσεις του
στρατεύματός του με πλοία. Μετά, αποσυναρμολογούσε τα πλοία και τα μετέφερε δια
ξηράς στο πλησιέστερο πλωτό ποτάμι και από εκεί συνέχιζε την μεταφορά εφοδίων
σε ακόμα πιο απομακρυσμένα μέρη! (Bose, 2003) Ο τρόπος εφοδιασμού του Μακεδονικού στρατού υπήρξε το
πρότυπο για όλους τους σύγχρονους στρατηλάτες από τον Ναπολέοντα μέχρι τον Rommel (Β΄ Παγκόσμιος
πόλεμος) και τον Schwarzkopf (πόλεμος του Κόλπου 1990).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου