Η Εξέλιξη
του Μάρκετινγκ
Η δεκαετία που θεωρείται κρίσιμη και
αποτελεί σημείο αναφοράς όσον αφορά την προσέγγιση του όρου Μάρκετινγκ είναι η
δεκαετία του 1960. Είναι η δεκαετία που άλλαξε ριζικά τον τρόπο προσέγγισης των
επιχειρήσεων σχετικά με το μάρκετινγκ. Φυσικά ακόμη και σήμερα δεν είναι όλες
οι επιχειρήσεις προσανατολισμένες στην φιλοσοφία και τις αρχές του μάρκετινγκ.
Είναι όμως πάρα πολλές οι επιχειρήσεις που οδηγούνται στο μάρκετινγκ ολικής
ποιότητας, από τις απλές διαδικασίες του μάρκετινγκ που ακολουθούσαν μέχρι
σήμερα. μπορούμε να διακρίνουμε τέσσερις βασικές περιόδους-στάδια στον
προσανατολισμό των επιχειρήσεων.
Οι επιχειρήσεις στο στάδιο αυτό δίνουν έμφαση στην
παραγωγική διαδικασία και στον τρόπο παραγωγής των προϊόντων. Βασικός στόχος
των παραγωγών της περιόδου αυτής είναι η μείωση του κόστους παραγωγής καθώς και
η βελτίωση των μεθόδων παραγωγής των προϊόντων.
Η δημιουργία τεράστιων αποθεμάτων προϊόντων αλλά και η
περίσσια παραγωγική δυναμικότητα των επιχειρήσεων, είχε σαν αποτέλεσμα, οι
επιχειρήσεις, να αναγνωρίσουν την αναγκαιότητα δημιουργίας ενός αποτελεσματικού
συστήματος πωλήσεων. Δημιουργήθηκε για τις επιχειρήσεις η ανάγκη να βρεθούν
αγοραστές για τα προϊόντα που παρήγαγαν.
Την δεκαετία του 1960 εμφανίζεται μια νέα φιλοσοφία. Οι
επιχειρήσεις θα πρέπει να εντοπίσουν τι επιθυμεί ο καταναλωτής-πελάτης και στην
συνέχεια να παράγουν το προϊόν ή να διαθέσουν την υπηρεσία που θα ικανοποιήσει
την ανάγκη ή την επιθυμία του πελάτη. Όπως είναι εύκολα κατανοητό η καινούρια
φιλοσοφία αλλάζει όλο τον τρόπο σκέψης και
δράσης των επιχειρήσεων και το κυριότερο όλων αλλάζει τον τρόπο
προσέγγισης των πελατών. Δεν αλλάζει όμως σε τίποτε την βασική επιδίωξη κάθε
επιχείρησης, που δεν είναι άλλη από την δημιουργία κερδών. Πλέον όμως η
επιχείρηση, εκτός από το κέρδος αναζητά αυτό που ο καταναλωτής επιθυμεί να
αγοράσει και που αυτή με την σειρά της μπορεί να παράγει με κέρδος.
4.
Προσανατολισμός στο Σύστημα ΜάρκετινγκΗ νέα φιλοσοφία όπως ήταν αναμενόμενο τάραξε τα νερά της επιχειρηματικής
φιλοσοφίας και σκέψης. Κάποιες επιχειρήσεις προχώρησαν ένα βήμα πιο πέρα την
νέα φιλοσοφία.
Στο
Σύστημα Μάρκετινγκ, σύμφωνα με την φιλοσοφία του οποίου, το μάρκετινγκ δεν θα
πρέπει να επηρεάζει μόνο την σχέση επιχείρησης – πελατών, αλλά θα πρέπει να
επηρεάζει όλη την επιχείρηση. Όλοι οι άνθρωποι που απαρτίζουν μια επιχείρηση,
από τον πιο απλό ανειδίκευτο εργάτη της επιχείρησης, μέχρι τον διευθυντή και τα
διευθυντικά στελέχη της επιχείρησης, πρέπει να γνωρίζουν ότι ο πελάτης δεν
αγοράζει απλά το προϊόν ή την υπηρεσία που η επιχείρηση παράγει και προσφέρει
στην αγορά. Ο καταναλωτής πλέον αγοράζει την ωφέλεια που θα έχει από την αγορά
και χρήση του προϊόντος ή της υπηρεσίας που η επιχείρηση προσφέρει. Επομένως
όλες οι διευθύνσεις όλων των τμημάτων παραγωγής της επιχείρησης είναι
προσανατολισμένες στην πλήρη ικανοποίηση του πελάτη και όλες οι αποφάσεις της
διοίκησης παίρνονται πλέον με κύριο γνώμονα την επιταγή αυτή.
ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ
Πλήρης γνώση των ωφελειών που προσδοκά από τα προϊόντα ή τις Υπηρεσίες
Ταύτιση Κύκλων Κύκλοι που δεν ταυτίζονται
Ικανοποιημένος
πελάτης Μη ικανοποιημένος πελάτης
Αγοράζει
ξανά - Δεν αγοράζει ξανά
Λέει
καλά λόγια - Δυσφημεί
Δίνει
λιγότερη σημασία στον ανταγωνισμό -
Ευάλωτος στον ανταγωνισμό
Αγοράζει
και άλλα προϊόντα -
Δεν αγοράζει άλλα προϊόντα
Αισθάνεται προδομένος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου