Τα στελέχη και οι ηγέτες των
επιχειρήσεων δεν φτάνουν μόνο στην κορυφή, αλλά ομολογουμένως πολλές φορές
χάνουν και μέρος της ισχύς τους με την πάροδο του χρόνου, αλλάζουν όπως π.χ. το
κρασί. Για την αλλαγή αυτή πάρα πολλές φορές ο «ένοχος» είναι η
επιτυχία. Η επιτυχία επηρεάζει τους πάντες, όλους μας και μας επηρεάζει με
διαφορετικό τρόπο. Με
έναν τρόπο που δεν είναι πάντα ο καλός. Το έχω δει να συμβαίνει σε πολλούς όλα
αυτά τα χρόνια που δραστηριοποιούμαι επαγγελματικά στον χώρο της συμβουλευτικής
των επιχειρήσεων, σε υψηλόβαθμα στελέχη, σε επιχειρηματίες σε ιδιοκτήτες
επιχειρήσεων. Δεν αλλάζουν επειδή τους ξεπερνά η επιτυχία της επιχείρησης ή οι
δυνατότητες τους είναι μικρότερες. Σαφώς και αυτό συμβαίνει επειδή απλά η
επιτυχία τους αλλάζει..
Δεν χρειάζεται να
γνωρίζει κανείς πολλά πράγματα από ανθρώπινη ψυχολογία και μια τέτοια εξέλιξη
δεν θα πρέπει να μας εκπλήσσει καθόλου. Για αυτούς τους ανθρώπους θα μπορούσαμε
να πούμε ότι είναι χαρακτηριστικό τους ότι γνωρίζουν πολύ καλά τον εαυτό τους,
αναπτύσσουν μια ασυνήθιστη αυτοπεποίθηση και πατάνε πολύ γερά στα πόδια
τους για να αντέξουν αυτήν την διόγκωση
του εγώ τους.. Φυσικά επειδή είμαστε όλοι άνθρωποι και
όχι υπεράνθρωποι, είμαστε όλοι ευαίσθητοι σε κάποιες ασυνήθιστες πιέσεις αλλά
και στις παγίδες που μπορεί να συναντήσουμε στον δρόμο για την επιτυχία, στην
εκπλήρωση του ονείρου που πάντα είχαμε. Παρακάτω αναφέρω 10 παγίδες που συχνά πέφτουν σ’ αυτές
επιτυχημένοι ηγέτες..
Όταν γίνονται το Status Quo της αγοράς..
Ιδρύοντας κάτι νέο, πολύ συχνά αυτοί οι
ηγέτες σπάνε τα καθιερωμένα της αγοράς. Αμφισβητούν το στάτους κβο της αγοράς και πολύ συχνά το
πετυχαίνουν. Τα προβλήματα εμφανίζονται όταν αυτοί γίνονται το status quo της αγοράς όμως δεν το συνειδητοποιούν.
Αυτό μπορεί να γίνει κατανοητό πολύ εύκολα αν αναλογιστούμε την Apple και την Google όταν αμφισβήτησαν το Blackberry με το iPhone και την πλατφόρμα Android. Το ειρωνικό είναι ότι κάποτε η RIM ήταν ο αμφισβητίας της αγοράς, όμως η RIM δεν αντέδρασε και η αδυναμία αυτή να αντιδράσει ήταν
η αρχή του τέλους γι αυτήν..
Όραμα Tunnel.
Χάνουν την προοπτική και γίνονται
άκαμπτοι, μένουν με προσκολλημένη την όρασή τους μυωπικά.
Δεδομένου ότι οι ανταγωνιστές είναι απρόβλεπτοι και οι αγορές εξελίσσονται
συνεχώς, το γεγονός αυτό μπορεί να είναι θανατηφόρο για μια επιχείρηση ή έναν
ηγέτη. Αν το όραμά τους δεν προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες και ανάγκες τότε
πολλές φορές το πέσιμο γίνεται ακόμη πιο εκκωφαντικό..
Χάνοντας τον φόβο τους.
Ο φόβος είναι ένα βασικό
συναίσθημα που μας προειδοποιεί για το πότε πρέπει να είμαστε σε εγρήγορση και πότε απαιτείται να δράσουμε.
Όταν αυτοί οι επιτυχημένοι ηγέτες αρχίσουν να σκέφτονται ότι η επιτυχία είναι
αναπόφευκτη και ότι δεν μπορούν να αποτύχουν, τότε αρχίζουν να ενεργούν
παράλογα, παίρνουν αλόγιστα ρίσκα που δεν θα έπρεπε να πάρουν και ενεργούν
χωρίς την δέουσα προσοχή.
Ο φόβος της απώλειας.
Είναι ακριβώς το αντίθετο του
να γίνει κανείς ατρόμητος και να χάσει τον φόβο του. Στην ακραία περίπτωση
γίνονται πολύ επιφυλακτικοί απέναντι στους κινδύνους, επειδή είναι φοβισμένοι μήπως
χάσουν, ότι έχουν κερδίσει.
Δυστυχώς, αυτό πολύ απλά δεν λειτουργεί σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο στον
οποίο δραστηριοποιούνται οι επιχειρήσεις. Από την στιγμή που θα τους κυριεύσει
αυτός ο φόβος η επιχείρησή τους είναι καταδικασμένη..
Τα γνωρίζουν όλα...
Όταν φτάσουν σε αυτό το σημείο
σταματούν να θέτουν ερωτήσεις και πραγματικά δεν ακούν όταν οι βασικοί φορείς - πελάτες, στελέχη,
διευθυντές, επενδυτές – έχουν να τους πουν κάτι που θα έπρεπε να ακούσουν.
Νομίζουν ότι έχουν όλες τις απαντήσεις για όλα τα θέματα και φυσικά ότι είναι τα πιο έξυπνα παιδιά σε ένα δωμάτιο.
Με τον τρόπο αυτό όμως χάνουν κρίσιμα προειδοποιητικά σημάδια.
Απομόνωση...
Έχω
δει πάρα πολλές φορές, επιτυχημένοι άνθρωποι να αναπτύσσουν μια ελιτίστικη
νοοτροπία ή να χτίζουν ένα πύργο γύρω τους. Γίνονται στενόμυαλοι στον τρόπο σκέψης τους και κόβουν τον εαυτό
τους από τους άλλους, μέσω των στρωμάτων της γραφειοκρατίας και της ιεραρχίας. Χτίζουν
επίσης και φυσικά εμπόδια πολλές φορές όπως π.χ. εκτελεστικά γραφεία, σουίτες, κτίρια,
που τους βοηθούς να κρατήσουν μακριά τους τις μάζες.
Έλεγχος.
Στο
όνομα της διατήρησης του επιχειρηματικού πνεύματος, αναπτύσσουν μια εμμονή με τη διατήρηση των
πραγμάτων με τον τρόπο που είναι. Αυτό μεταφράζεται συχνά σε micromanaging και σε προσπάθεια να ελέγχουν κάθε μικρό
πράγμα. Αποτυγχάνουν
να αφήσουν τις προσθήκες των διαδικασιών ή των
και τις υποδομών που απαιτούνται για να αναπτύξουν περεταίρω την
επιχείρηση
Περιτριγυρισμένοι από τους yes-man.
Πάντα
θα υπάρχουν λακέδες που θα
περιτριγυρίζουν τους ηγέτες και που θα τους λένε αυτό που θα ήθελαν να ακούσουν
αλλά και να «ζαχαρώνουν» τις αρνητικές ειδήσεις για να κερδίσουν την εύνοιά
τους.
Αλλά η δύναμη αυτών προέρχεται μόνο από την ύπαρξη αδύναμων ηγετών οι οποίοι
έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση και που πρέπει το εγώ τους συνεχώς να τονίζεται.
Χάσιμο της μαγείας.
Η επιτυχία της κάθε επιχείρησης
είναι σχεδόν πάντα το αποτέλεσμα ενός αριθμού παραγόντων.
Σίγουρα, υπάρχει ένα προϊόν ή μια υπηρεσία με το οποίο οι πελάτες είναι
ενθουσιασμένοι , αλλά υπάρχει επίσης και μια σειρά άλλων παραγόντων π.χ. οι τιμές,
το χρονοδιάγραμμα, οι συνεργάτες, ακόμη και η τύχη πολλές φορές. Όποιος κι αν είναι ο συνδυασμός, είναι
δελεαστικό για τους επιτυχημένους επιχειρηματίες να πιστεύουν ότι η επιτυχία
οφείλεται σε όλους αυτούς τους λόγους , καμία «μαγική φόρμουλα» δεν τους πήγε
εκεί που φτάσανε.
Εάν το κάνω, τότε οι πελάτες θα έρθουν.
Πολλές φορές η επιχειρηματικότητα
βασίζεται σε μια ιδέα η οποία θα πάρει σάρκα και οστά και μπορεί να αναπτύξει
ένα προϊόν ή μια υπηρεσία. Όμως για να μπορέσουμε να αναπτύξουμε μια
δεύτερη ιδέα και μια τρίτη για ένα πετυχημένο προϊόν ή υπηρεσία απαιτείται η
προθυμία να αγκαλιάσουμε το μάρκετινγκ, τις πωλήσεις, τη λειτουργία, την
εξυπηρέτηση των πελατών και άλλες επιχειρηματικές λειτουργίες. Συνεπώς η μια και μόνο ιδέα δεν αρκεί..
Αμανιός Εμμ. Αντώνης
Σύμβουλος Επιχειρήσεων
Alpha Plan Consultants
Καθηγητής Μάρκετινγκ
ΙΙΕΚ ΔΕΛΤΑ Θεσσαλονίκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου