ΤΟΥ
ΘΩΜΑ Γ. ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ
Η Στήλη τούτη για
πάνω από τρία χρόνια τώρα, προσπαθεί να δώσει μία εικόνα κατά πόσο η Ελληνική έχει επηρεάσει την Αγγλική, την έχει
εξελληνίσει και πάνω από όλα την έχει φέρει σε ένα στάδιο που
οι δόκιμοι γλωσσολόγοι της -όπως ο Ντέιβιντ Κρίσταλ- προτείνουν η Αγγλική να ονομαστεί «κλασική γλώσσα».
Το σκεπτικό τους είναι πως η Αγγλική εμπεριέχει την Ελληνική και Λατινική και σήμερα ως παγκόσμια « λίνγκουα φράνκα » -διεθνής γλώσσα- πρέπει να θεωρηθεί και αυτή ως κλασική γλώσσα, μια και οι δύο προηγούμενες ονομάζονται κλασικές γλώσσες.
Η Στήλη στο ακανθώδες ετυμολογικό διάβα της -και με βιβλιογραφική κάλυψη ιδίως αγγλικών πηγών- ανιχνεύει το ελληνικό υπόστρωμα το οποίο ανύψωσε την Αγγλική στα ύψη που βρίσκεται σήμερα. Οι ίδιοι οι Άγγλοι επιστήμονες παραδέχονται την ελληνική επιρροή και ομολογούν πως πάμπολλες ελληνικές ρίζες δεν φαίνονται, αλλά από αυτές αντλήθηκαν οι νέες λέξεις της Αγγλικής, οι οποίες ανύψωσαν το γόητρό της και την έφεραν στο επίπεδο που είναι σήμερα. Χωρίς την ελληνική ως πρότυπο, η Αγγλική δεν θα μπορούσε να εκφράσει τον πολιτισμό της.
Το σκεπτικό τους είναι πως η Αγγλική εμπεριέχει την Ελληνική και Λατινική και σήμερα ως παγκόσμια « λίνγκουα φράνκα » -διεθνής γλώσσα- πρέπει να θεωρηθεί και αυτή ως κλασική γλώσσα, μια και οι δύο προηγούμενες ονομάζονται κλασικές γλώσσες.
Η Στήλη στο ακανθώδες ετυμολογικό διάβα της -και με βιβλιογραφική κάλυψη ιδίως αγγλικών πηγών- ανιχνεύει το ελληνικό υπόστρωμα το οποίο ανύψωσε την Αγγλική στα ύψη που βρίσκεται σήμερα. Οι ίδιοι οι Άγγλοι επιστήμονες παραδέχονται την ελληνική επιρροή και ομολογούν πως πάμπολλες ελληνικές ρίζες δεν φαίνονται, αλλά από αυτές αντλήθηκαν οι νέες λέξεις της Αγγλικής, οι οποίες ανύψωσαν το γόητρό της και την έφεραν στο επίπεδο που είναι σήμερα. Χωρίς την ελληνική ως πρότυπο, η Αγγλική δεν θα μπορούσε να εκφράσει τον πολιτισμό της.
Είναι εξίσου
σημαντικό και ένας σημερινός Έλληνας να γνωρίζει αυτή την επιρροή, για τον απλό λόγο να είναι υπερήφανος για τη γλώσσα του και να την
σέβεται, γιατί χωρίς την Ελληνική η Αγγλική θα ήταν μία άκρως ατροφική γλώσσα
και ανίκανη να ανεβεί τα σκαλοπάτια της παγκόσμιας κυριαρχίας της. Επίσης μέσα από την Αγγλική αναδεικνύεται το ελληνικό
πολιτισμικό πνεύμα το οποίο είναι συνυφασμένο με τη γλώσσα και ζει ολοζώντανο
μαζί της. Αυτό το γνωρίζουν όσοι βλέπουν τον πολιτισμό τους ως δημιούργημα της
γλώσσας.
ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΑΠΟΔΕΙΞΗ
Υποθέτω πως θα
θυμάστε την περίφημη φράση από το κλασικό πια έργο : Zorba, teach me to dance ! Ζορμπά,
δείξε μου να χορεύω ! Βλέπετε πως το Teach me έγινε από το Δείξε μου ! Δεν σας ακούγεται
και ελληνικό; Αυτό το ομολογούν όλα τα αγγλικά λεξικά.
Το teach έγινε από το ελληνικό ρήμα δεικνύω= δείχνω που οι αρχαίοι μας το έλεγαν και δείκνυμι. Χαρακτηριστικό εδώ είναι πως το δίψηφο φωνήεν ΕΙ, κρατήθηκε στα Αγγλικά ως ΕΑ. Το αρχικό Δ έγινε Τ ( ως οδοντικά και τα δύο ) και το Κ κατέληξε σε CH. Έτσι γεννήθηκε το TEACH = δείχνω = διδάσκω. Teacher = αυτός που δείχνει = δάσκαλος, καθηγητής, teaching = διδασκαλία και πάρα πολλά άλλα.
Το teach έγινε από το ελληνικό ρήμα δεικνύω= δείχνω που οι αρχαίοι μας το έλεγαν και δείκνυμι. Χαρακτηριστικό εδώ είναι πως το δίψηφο φωνήεν ΕΙ, κρατήθηκε στα Αγγλικά ως ΕΑ. Το αρχικό Δ έγινε Τ ( ως οδοντικά και τα δύο ) και το Κ κατέληξε σε CH. Έτσι γεννήθηκε το TEACH = δείχνω = διδάσκω. Teacher = αυτός που δείχνει = δάσκαλος, καθηγητής, teaching = διδασκαλία και πάρα πολλά άλλα.
Επίσης ας
θυμηθούμε πως η
σχόλη = η γιορτή,( holiday ), η ανάπαυση, η αργία, μάς ονόμασε τη
σχολή και το σχολείο, γιατί στον ελεύθερο χρόνο στην Αθήνα γινόταν η διδασκαλία
γραφής, ανάγνωσης κ.λπ. Έτσι η σχολή πέρασε στα Λατινικά ως Schola
και κατά ..μαγικό τρόπο στα Αγγλικά ορθογραφήθηκε ως School ! Έτσι από εδώ
αυγάτισαν τα scholar, scholarship, scholastic και πάμπολλα άλλα.
Δάσκαλος και Σχολείο, δύο μόνο λέξεις, εάν
δεν τις έχεις, τότε τι πολιτισμό έχεις;
ΚΑΙ
ΤΟ ΕΠΙΜΥΘΙΟ ΜΑΣ
Στα γλωσσικά μου
περιδιαβάσματα συνάντησα το παρακάτω κείμενο το οποίο συνοψίζει το πνεύμα της
Στήλης, αλλά είναι και ένα πράγματι σοφό επιμύθιο. Ο τίτλος του είναι επιγραμματικός : Ο πλανήτης Γη χωρίς την Ελλάδα.
Πρώτον: Γκρεμίστε όλη την Ελλάδα σε βάθος
100 μέτρων.
Δεύτερον: Αδειάστε όλα τα μουσεία σας, από
όλον τον κόσμο.
Τρίτον: Γκρεμίστε κάθε τι Ελληνικό από όλο
τον πλανήτη...
Έπειτα σβήστε την Ελληνική
γλώσσα από παντού….
- Από την ιατρική σας, τη φαρμακευτική σας,
- Από τα μαθηματικά σας (γεωμετρία, άλγεβρα),
- Από την φυσική σας, χημεία,
- Από την αστρονομία σας,
- Από την πολιτική σας,
- Από την καθημερινότητα σας, διαγράψτε τα μαθηματικά, διαγράψτε κάθε σχήμα, κάντε το τρίγωνο-οκτάγωνο, την ευθεία-καμπύλη, σβήστε την γεωμετρία από τα κτίρια σας, τους δρόμους σας, τα παιχνίδια σας, τα αμάξια σας, σβήστε την ονομασία κάθε ασθένειας και κάθε φαρμάκου, διαγράψτε την δημοκρατία και την πολιτική, διαγράψτε την βαρύτητα και φέρτε το πάνω κάτω, αλλάξτε τους δορυφόρους σας να έχουν τετράγωνη τροχιά, αλλάξτε όλα τα βιβλία σας (γιατί παντού θα υπάρχει και έστω μια ελληνική λέξη), σβήστε από την καθημερινότητα σας κάθε ελληνική λέξη, αλλάξτε τα ευαγγέλια, αλλάξτε το όνομα του Χριστού, που και αυτό βγαίνει από τα Ελληνικά, και σημαίνει αυτός που έχει το χρίσμα, αλλάξτε και το σχήμα κάθε ναού (να μην έχει την ελληνική γεωμετρία), σβήστε τον Μέγα Αλέξανδρο, σβήστε όλους τους Μυθικούς και Ιστορικούς ήρωες, αλλάξτε την παιδεία σας, αλλάξτε το όνομα της Ιστορίας, αλλάξτε τα ονόματα στα πανεπιστήμια σας, αλλάξτε τον τρόπο γραφής σας, χρησιμοποιήστε τον αραβικό, διαγράψτε την φιλοσοφία, διαγράψτε, διαγράψτε, διαγράψτε...
ΘΑ
ΠΕΙΤΕ: ΣΩΣΤΑ,
δεν γίνεται! Γιατί
μετά δεν θα μπορείτε να στεριώσετε ούτε μία π ρ ό τ α σ η ! Δεν γίνεται
να σβήσει η Ελλάδα, ο Έλληνας, η προσφορά του πάνω σε αυτόν τον πλανήτη...
Η
πρόκληση, πάντως, θα ισχύει κύριοι...!!
Από το Γάλλο Λογοτέχνη Ζαν Ρισπέν Ζα.
Αμανιός Εμμ. Αντώνης
Σύμβουλος Επιχειρήσεων AntAma Marketing Activities
Καθηγητής Μάρκετινγκ ΙΙΕΚ ΔΕΛΤΑ Θεσσαλονίκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου